
Żywotność silnika zależy nie tylko od tego, jak został zbudowany. Bardzo ważna jest także jego eksploatacja. To, jak wykorzystywany jest silnik, ma ogromny wpływ na jego żywotność w dalszej perspektywie. Liczy się między innymi to, kiedy zmieniane są biegi. Przy jakich obrotach należy to robić w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym?
Charakterystyka silników diesla
Silniki wysokoprężne charakteryzują się zupełnie innym sposobem i kulturą pracy niż jednostki benzynowe. Zdecydowana większość silników diesla wyposażona jest w turbosprężarki, zapewniające im świetne osiągi. Tym sposobem bez problemu dorównują “benzynom”.
Pierwsza rzecz, o której trzeba pamiętać, dotyczy momentu obrotowego. Pełna moc w dieslach dostępna jest od bardzo niskiego zakresu obrotów. Dzięki temu można je łatwo rozpędzić. Nie są to jednak silniki miejskie. Jednostki wysokoprężne dużo lepiej sprawdzają się na dłuższych trasach. Tam nawet przy prędkościach autostradowych działają w zakresie do 3 tysięcy obrotów. Dzięki temu oferują niższe spalanie.
Jak zmieniać biegi w dieslu i o czym jeszcze pamiętać?
W przypadku silników diesla bardzo ważne jest pamiętanie o odpowiedniej eksploatacji. Nie są to jednostki napędowe stworzone do jazdy miejskiej. Częste zapalanie i gaszenie silnika jest bardzo niekorzystne, gdyż ten nie zdąży się odpowiednio nagrzać. Aby jednostka pracowała prawidłowo, musi być rozgrzana do temperatury roboczej.
Liczy się także odpowiednia zmiana biegów. Na wyższy bieg należy wchodzić, gdy obroty sięgną około 3 tysięcy, jeśli chcemy się szybko rozpędzić i nieco ponad 2 tysiące, gdy zależy nam na jeździe ekonomicznej. W ten sposób chroni się koło dwumasowe, a także skrzynię biegów. Te dwa elementy są naprawdę drogie w naprawie, więc warto o tym pamiętać.
Nieodpowiednia jazda autem z jednostką wysokoprężną może skutkować poważną awarią. Wtedy przyda się dobry warsztat, który oferuje remont silników Cummins. Takim serwisem jest na przykład GK Diesel, który specjalizuje się właśnie w tego typu jednostkach.