Gdy kierowca orientuje się, że spryskiwacze nie działają, jego irytacja może sięgać zenitu. Trudno się dziwić. Szczególnie w niepogodę niełatwo prowadzić samochód bez działających spryskiwaczy. Tymczasem układ ten to jeden z najprostszych w samochodzie. Składa się ze zbiornika na płyn do spryskiwaczy, pompki, silnika elektrycznego, przewodów i oczywiście dysz, przez które płyn wydostaje się bezpośrednio na szybę. Dlaczego nie działają spryskiwacze? Jak zdiagnozować problem i przede wszystkim jak go naprawić? Podpowiadamy.
Gdy nie działa spryskiwacz przedniej szyby w zimie
Często zdarza się, że spryskiwacze przestają działać na mrozie. Wówczas należy po prostu ogrzać auto, na przykład wstawiając je do garażu. Takie rozwiązanie może jednak nie pomóc, gdy zamarznięta ciecz znacznie zwiększyła swoją objętość. Wówczas może dojść do uszkodzenia dusz, które wówczas będą wymagały już tylko wymiany.
Nie działają spryskiwacze? Zatkane dysze
Aby umyć płynem przednią szybę, potrzebne są przynajmniej dwie dysze spryskujące. Mogą być umieszczone w jednej obudowie lub oddzielnie. Łatwo zauważyć, że jedna z nich się zapchała – wydostaje się przez nią mniej cieczy. By usunąć tę usterkę, wystarczy przedmuchać dyszę sprężonym powietrzem. Należy jedynie zdjąć przewód, który zasila ją płynem. Wówczas jesteśmy w stanie zapobiec powrotowi zanieczyszczeń (które utknęły w dyszy) do obiegu, dzięki czemu przedmuchamy dyszę w obydwu kierunkach. Jeżeli nie masz dostępu do sprężonego powietrza, kanały możesz udrożnić za pomocą kawałka drutu czy igły. Ważne tylko by grubość używanego przedmiotu była mniejsza od średnicy dysz.
Nieodpowiednie ustawienie dysz
Często zdarza się, że spryskiwacze działają, ale w nieodpowiedni sposób – płyn, który z nich wylatuje, trafia na dach samochodu albo na auto znajdujące się za nami. Istotne jest zatem to, aby ustawić dyszę nie tylko w płaszczyźnie pionowej. Jej zasięg powinien sięgać także boków, by wielkość obszaru do zraszania była optymalna. Gdy dysze w obudowie zamocowane są w kulowych przegubach, wówczas prosto można je regulować, korzystając ze sztywnego pręcika włożonego w otwór dyszy. Trzeba jednak robić to z niezwykłą starannością, gdyż łatwo jest w ten sposób rozkalibrować kanał.
Załamany przewód
Płyn do spryskiwaczy nie będzie wydostawał się na zewnątrz, jeżeli będzie spotykał na swojej drodze dodatkowe przeszkody. Przewód nie może być załamany. Zazwyczaj dzieje się tak na odcinku pomiędzy stałą częścią nadwozia a ruchomą pokrywką. Do załamywania się przewodu bardzo często dochodzi pod wpływem nieodpowiedniego mocowania lub jego braku.
Zepsuta pompka spryskiwacza
Bardzo często dochodzi do awarii elektrycznej pompki spryskiwacza. Większość z nich ma podobne parametry, a więc urządzenia tego typu można zastępować innymi i tym samym zmniejszać koszty naprawy.
Uszkodzone przewody
Jeżeli próbujesz uruchomić spryskiwacze i nie leci żadna ilość płynu, to koniecznie wsłuchaj się, czy słyszysz działanie silniczka. Jeżeli tak, to najprawdopodobniej przewody są zatkane (o czym pisaliśmy wyżej) albo uszkodzone. Ta ostatnia sytuacja również często ma miejsce, gdyż przewody wykonane są z gumy lub plastiku. A to oznacza, że nie są to materiały, które przetrwają wiecznie. Wcześniej czy później potrzebna będzie ich wymiana.
Spryskiwacze to nieskomplikowany mechanizm, więc z ich naprawą powinien poradzić sobie każdy majsterkowicz. Jeśli zamierzasz naprawić je na własną rękę, zajrzyj do internetowego sklepu motoryzacyjnego nocar.pl – znajdziesz u nas części samochodowe najlepszych producentów.
Źródło zdjęć: shutterstock.com