Pieniądze – mówi się, że „rządzą naszym światem”, ale też ciągle powtarzamy, że „pieniądze szczęścia nie dają”. Temat dla wielu trudny i wstydliwy. Jednak zakładając swój pierwszy biznes będziesz musiał dogłębnie się z nim zapoznać i oswoić. Aby złożyć wniosek do UP niezbędne jest abyś zrobił analizę finansową.
Zadaj sobie takie pytania: „Czy już wiesz skąd będziesz miał środki na start?”, „Ile dokładnie ich potrzebujesz?”, „Czy masz już podjęte jakieś zobowiązania w banku? Może jesteś więźniem jakiegoś kredytu?”, „Czy możesz liczyć na przyjaciół i rodzinę w kwestii pożyczki?” Czy masz swoje własne oszczędności?” i kluczowe pytanie: „Czy wiesz o jaką dotację możesz się starać w swoim UP?”
Bez pieniędzy nie rozwiniesz swojego pomysłu na biznes i nie będziesz mógł sprawdzić się w roli przedsiębiorcy. Musisz też być ostrożny i nie brać na siebie zbyt dużych zobowiązań finansowych z którymi później będziesz musiał się zmierzyć, zaczynanie swojego pierwszego biznesu bez dotacji może być też stresujące i może się okazać, że się przeliczyłeś i nie masz wystarczających środków na to by rozwijać swój biznes.
Nie zapomnij o tym, że koszty zależą również od specyfiki biznesu, który wybierzesz. Ocenienie, ile będzie cię kosztowało prowadzenie swojej firmy jest ważne. Możesz sprawdzić, jak wygląda to w różnych branżach, korzystając np. z gotowego wzoru biznesplanu.
Zwróć uwagę na rozróżnienie na koszty stałe i koszty zmienne. Są to koszty, które będziesz ponosił co miesiąc. Do kosztów stałych możesz zaliczyć m.in.: składki ZUS, księgowość, opłaty za wynajem lokalu, koszty materiałów do produkcji, koszty paliwa, koszty związane z opłatami za telefon i Internet, opłacanie ubezpieczenia, koszty podatkowe. Również możesz zaliczyć tu koszty reklamy i promocji, obsługi informatycznej, ewentualnie koszty zatrudnienia pracownika.
Do kosztów zmiennych możesz wpisać sobie np. naprawę sprzętu lub zakup części, jeśli nastąpi nagła awaria, koszty przesyłek kurierskich lub pocztowych, wsparcie usług prawnych lub koszt innych dodatkowych usług. Tu będziesz mógł wpisać również koszt zdobycia dodatkowych kwalifikacji w swoim biznesie, pozyskanie zaświadczenia czy stosownego certyfikatu.
Wiadomo, że na początku będzie Ci trudno wszystkie te koszty przewidzieć. Wielu doradców radzi, aby wybrać najbardziej pesymistyczny scenariusz i na jego bazie stworzyć taką analizę, żeby później w realnym działaniu nic nas nie zaskoczyło. Ty rozważysz, jak chcesz do tego podejść, ale nie bój się zmierzyć z tym tematem. W końcu chcesz zarabiać pieniądze na swoim biznesie, a to żaden wstyd.